کامل ساختمان مناطق محروم تخریب ساختمان

کامل: ساختمان مناطق محروم تخریب ساختمان چهارمصدوم اعطای تسهیلات مناطق محروم مقاوم سازی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری علت تغییرات در فصل دوم برنامه «وقتشه» از زبان کارگردان

یکی از قصه هایی که شنیدنش هر لحظه برایمان دوست داشتنی بوده، قصه علاقه و رسیدن و حتی جدایی هاست. شاید بتوان گفت تمام آدم ها در طول زندگی شان، حداقل یک بار در این

علت تغییرات در فصل دوم برنامه «وقتشه» از زبان کارگردان

علت تغییرات در فصل دوم برنامه «وقتشه» از زبان کارگردان

عبارات مهم : زندگی

یکی از قصه هایی که شنیدنش هر لحظه برایمان دوست داشتنی بوده، قصه علاقه و رسیدن و حتی جدایی هاست. شاید بتوان گفت تمام آدم ها در طول زندگی شان، حداقل یک بار در این قصه نقشی داشته اند، حالا بعضی افراد در این قصه نقش مهم بوده اند و بعضی دیگر نقش مکمل داشته اند. مدتی است که کامران تفتی و مهمانانش تعدادی از این داستان ها را در برنامه «وقتشه» در شبکه نسیم جهت مردم روایت می کنند.

این برنامه که از همان روزهای ابتدایی توانست جای خود را میان مخاطبان تلویزیون باز کند، در فصل دوم از نظر محتوا کمی عوض کردن مسیر داده هست. راجع به این تغییرات و اهداف تازه برنامه با حسین کلهر، کارگردان «وقتشه» گفت وگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

هدف اولیه شما از تولید «وقتشه» چه بود؟
– یکی از وظایف تلویزیون این است که تا حد امکان بتواند از آسیب های اجتماعی جلوگیری، یا حداقل آگاهی بخشی کند. الان طلاق جزو مهم ترین این آسیب هاست. چون شبکه نسیم است و نمی خواستیم برنامه شبیه برنامه های مستند تلخ و هشداردهنده باشد نمی توانستیم و نمی خواستیم طلاق را مطرح کنیم پس می رویم سراغ ازدواج. هنگامی که وارد این بحث شدیم خب ازدواج چند مرحله دارد، اولاً که اصلاً ببینیم آدم ها کی آمادگی ازدواج پیدا می کنند، ازدواج با این که مورد قبول است ولی باید آن را جهت همه نسخه پیچید، روش درست آشنایی چیست، باید چه سؤالاتی پرسیده شود، چه زمانی با خانواده صحبت کنند و کلاً روالش را با مردم مطرح کردیم.

چرا در فصل دوم مانند فصل قبل، عنوان همه سوژه ها مشخصاً به ازدواج و پرسشها اطراف آن مربوط نمی شود؟
در فصل دو گفتیم حالا بعد از ازدواج باید چه کنیم تا زندگی را نگه داریم و دوام و قوام داشته باشد؟ پس مسائلی را در حوزه مهارت های زندگی یکسان و فرزندپروری طرح کردیم. از آخرهای فصل دو باز به این نتیجه رسیدیم که اگر می خواهیم ازدواج های خوبی داشته باشیم باید آدم های خوب و سالمی داشته باشیم، یعنی یک آدم سالم قطعاً در ازدواجش موفق تر خواهد بود. بعد از ماه رمضان به این عنوان پرداختیم و با آدم ها مفاهیمی را به اشتراک گذاشتیم که هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی شان بتوانند آدم های خوشحال تری باشند.

پس تغییراتی که نسبت به فصل قبل و به لحاظ محتوایی در برنامه اتفاق افتاده عمدی بوده؟
آقای دکتر محمدعلی الستی مدیر اتاق فکر هستند و به برنامه جهت می دهند و می گویند با توجه به حرف هایی که گفته شد، به عنوان نمونه اگر فلان عنوان را نگوییم برنامه ناقص می ماند و از آن طرف هم کتاب مقدس ما دستورالعمل آسیب های اجتماعی وزارت کشور هست. ما در درجه اول وظیفه داریم مفاهیمی را انتقال یافته کنیم، واقعاً این که برنامه سرگرم کننده باشد در درجه دوم اهمیت هست. معتقدیم مخاطب به اندازه کافی برنامه آموزشی دیده و به اندازه کافی هم در همین شبکه نسیم برنامه سرگرم کننده خوب دیده است.

ما می گوییم برنامه ای ساختیم جهت انتقال محتوا که در آن از عنصرهای متفاوت بصری تلویزیون، درامی که در قصه های مردم هست، جذابیت گفت وگو، پلاتو و مسابقه استفاده می کنیم. منتهی این که برویم سراغ این عنوان یا آن موضوع، همه را دکتر الستی طبق دستورالعمل آسیب های اجتماعی تنظیم می کنند، هنگامی که دستورالعمل ها را خواندند، می گویند با این ریزموضوعات باید به این پرسشها پرداخته شود، بعد ما در گروه نویسندگان که اکثراً بچه های مطبوعات هستند دوباره جهت کلیاتی که گفته شده، فرم های برنامه ای پیدا می کنیم، بعد دکتر الستی در اتاق محتوا آن ها را بررسی می کند تا در عین این که مباحث را سرگرم کننده یا تلویزیونی کردیم به محتوا آسیبی نرسیده باشد، بعد از تأیید ایشان به تیم سازنده ابلاغ می شود.

فکر نکردید این فاصله گرفتن از عنوان اولیه برنامه یعنی ازدواج و پرسشها مربوط به آن باعث شود هویت برنامه کلاً عوض کردن کند؟
– نشانه مهم «وقتشه» زندگی بهتر هست، اگر در یکی از برنامه ها روشی به مردم یاد بدهیم که از راه حلال یک میلیون آخر ماه بشود سه میلیون، این هم در «وقتشه» می گنجد چون مهم ترین چیزی که در زمینه زندگی بهتر به ذهن مسئولان رسیده پایدار ماندن نهاد خانواده است ما با این عنوان شروع کردیم، ضمن این که چون جذابیت های فضای علاقه و عاشقی کهن الگوست، هر لحظه جهت مخاطب جالب است.

تقریباً هر برنامه ای مخاطب خاص خودش را پیدا می کند و هیچ کدام از مخاطب ها به ما تعهد ندادند که هر روز ما را می بینند. منظور مهم «وقتشه» این است که وقتشه حالمان خوب باشد. ممکن است هر چیزی در این مقوله بگنجد، مطالعه کنیم تا حالمان خوب شود، اگر فرزند نداریم، فرزند بیاوریم شاید حالمان خوب شود، حتی ما راجع به مهاجرت هم صحبت کردیم و گفتیم شاید بعضی افراد مهاجرت کنند حالشان بهتر شود. این نیست که فقط ازدواج باشد، درست است که ازدواج نسخه خوبی ا ست ولی به بعضی افراد تجویز کردن ازدواج اشتباه است.

این تغییرات باعث نشده انتظارات مخاطب از برنامه در فصل دو برآورده نشود و احساس کند «وقتشه» آن چیزی نیست که باید باشد؟
– آماری که از مرکز پژوهش ها و مرکز آمار روابط عمومی سیما دارم می گوید مخاطبان در فصل یک عنوان را دوست داشته اند و عید که ویژه برنامه داشتیم و راجع به اقوام صحبت کردیم، آمار نشان می داد مخاطبان این برنامه را پسندیده اند و تعدادشان زیادتر شده است هست. در ماه رمضان در بستر خانواده موضوعاتی را مطرح کردیم، مثلاً هنگامی که ما آدمی را به برنامه دعوت کردیم که خلافکار بوده و هنگامی که با همسرش مطرح کرده همسرش از او حمایت کرده بود و کسب وکار راه انداخته بودند و وضعشان خوب شده است بود، این داستان، هم علاقه و ازدواج است و هم این که ما آن روز گفتیم موضوع مان برگشت از غلط های است. 

کم پیش می آید که مهمان تک وتنها به برنامه دعوت کنیم و یکی از شرط هایمان جهت حضور مهمان این است که حتماً ازدواج کرده باشد و تأثیر ازدواج را در زندگی اش ببینیم. منتهی احساس می کنم مخاطبان مجرد یا مخاطب هایی که در منزل جوان نزدیک به سن ازدواج دارند این نظر را دارند. ما جهت آن ها هم یک سری مباحث در فصل تازه مطرح می کنیم، مثلاً درحال ضبط برنامه هایی هستیم راجع به شکست عشقی، سن مناسب ازدواج، سنت مزخرف جهازبینون و… که به پخش خواهد رسید. این ها تکرار یکی از المان های وظیفه رسانه یعنی فرهنگ سازی هست. مثلاً اگر می خواهم بگویم سنت جهازبینون بد هست، نمی توانم در یک برنامه فقط به آن اشاره کنم چون فایده ای ندارد، فرهنگ سازی الان باید یک کمپین یکپارچه پرتکرار باشد. تنها باز کردن خیلی از مباحث در یک برنامه که بگوییم این هم است و بعد آن را ببندیم فقط داغ دل یک عده را تازه می کند.

درباره زوج هایی که دعوت می شوند، حق با شماست ولی شاید مهمان های مجرد که ماجرایشان اصلاً ربطی به ازدواج هم ندارد، حس تناقض بین نشانه مهم و محتوا را در مخاطب ایجاد می کند.

– مهمانی آوردیم که ثروتمند بوده، بعد یک عمل جراحی کرده و بعد از عمل، همه چیزش را بخشیده و به دل بزرگراه زده هست. او زندگی را طوری می بیند که حیف است به مردم نگوییم. همان طور که گفتم نشانه ما زندگی بهتر هست. هنگامی که دیدن این آدم می تواند به من این حس را بدهد که از محیط زیست لذت ببرم، با آدم ها مهربان باشم، نمی توانم چون ازدواج نکرده این همه حس خوبی را که می تواند به مخاطب انتقال یافته کند بی خیال شوم. حرف درست باید گفته شود، ما باید به یک تعامل دوسویه با مخاطب برسیم و به این تعادل رسیدن کار مشکل است.

درباره مجری برنامه چطور؟ فکر کردید که در فصل دو فرد دیگری را جایگزین آقای تفتی کنید؟
– کامران تفتی مثل هر مجری دیگری نقاط قوت و ضعف دارد و ما تلاش کردیم نقاط قوتش را برجسته کنیم. هر مجری در یک سری چیزها خیلی قَدَر هست، مثلاً فرزاد حسنی در گفت وگو عالی است و در زمینه درآوردن قصه و درام خوب نیست. احسان علیخانی قصه و درام را خیلی خوب درمی آورد و در چالشی کردن داستان ها محتاط تر عمل می کند. آقای تفتی هم چند شاخصه خیلی خوب دارد، آدم رقیق القلبی است و علی رغم فیزیکش آدمی است که در ماجراهای عشقی خیلی خوب می نشیند. بازیگر است و تعدادی آدم دوستش دارند، چون ما شرایط تولیدمان خیلی فشرده و سنگین است آمادگی جسمی و ذهنی خوبی جهت ضبط های طولانی و سنگین دارد. او در جشنواره «سین مثل سریال» سال گذشته با اختلاف اول شد.

«وقتشه» این ظرفیت را دارد که فصل ۳ هم داشته باشد؟
– ما پخش را اسفند شروع کردیم و در ماه رمضان به علت شلوغی تلویزیون و در جام جهانی به خاطر جریان خبری این اتفاق، دو ماه را از دست دادیم. در حقیقت الان «وقتشه» به صورت بافایده سه ماه کار کرده ولی علی رغم بعضی از برنامه ها در سه ماه به اندازه برنامه ای که سه ماه کار کرده دیده شده است و در حد بضاعت خودمان شیب پیشرفت «وقتشه» خیلی مثبت است و معتقدیم اگر مدیران اعتماد کنند این شیب مثبت به اتفاق خوبی می رسد.

وقتی کمی جلو رفتیم عده ای گفتند یک برنامه ترکی هست، شما شبیه آن هستید ولی ما واقعاً آن را ندیده بودیم، هنگامی که دیدیم متوجه شدیم واقعاً شبیه آن نیستیم ولی شاید اگر ایده هایی را از آن برنامه ترکی بگیریم برنامه بهتر شود و الان یک ماه است که فکر می کنیم چطور از این ایده ها در برنامه استفاده کنیم که هم بومی شود و هم در شأن مردم باشد. ما هرچیزی را که کپی کردیم به مخاطب گفتیم، به عنوان نمونه زیر یک آیتم که ایده اش کپی بود نوشتیم: با الهام از یک ویدئوی پربازدید. علاقه دریای کرانه ناپدید است و عنوان مهم برنامه هم علاقه هست، بنابراین ظرفیت ادامه یافتن را دارد ضمن این که برنامه تازه به یک پختگی رسیده است.

علت تغییرات در فصل دوم برنامه «وقتشه» از زبان کارگردان

روزنامه خراسان

واژه های کلیدی: زندگی | مخاطب | برنامه | ازدواج | برنامه | مخاطبان تلویزیون | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه